DDJH

Vidim da cijena divlja (ne nisam kupio ni jednu dionicu danas, ne brinite dušebrižnici, čak ni stavio nalog na kupnju), pa nastavno na više upita, evo da objasnim zašto sam prije nekog vremena intenzivno počeo kupovati DDJH. Samo u kratko i površno, pogotovo zato jer vidim da se moja kupnja često apostrofira kao okidač za rast ove dionicu.

Napomena: Imam dionice DDJH. Molim da svatko sam za sebe procjeni isplativost ulaganja u ovu dionicu, ovo nije procjena njene vrijednosti, svako ulaganje u dionice znači i rizik i ovo nije nagovor na kupnju ni prodaju.

+ + +

Mislim da se u ovoj dionici dogodio (rijetko viđeni) ‘game changer’. Tvrtka je dugo vremena poslovala loše, sve lošije, i jela substancu. I što očekivati od tvrtke koja 2010. završi sa svega nešto preko 270 mil. kn prihoda, uz gubitak preko 50 mil. kn. Nakon što joj je prihod prethodne godine pao na oko 500 mil. (uz gubitak preko 20), koji je pak pao sa preko 900 mil. u 2008.? Realno gledajući, ako nema realističnih razloga za radikalni turn-around, ne puno.

Ovdje u svakom slučaju treba uzeti u obzir i posao s BOV-ovima, ali i njegove najave su se istrošile i više mi nije bilo jasno ide li taj deal i u kojoj mjeri itd. Tako da sam čak na (još jednu) špekulaciju o poslu u Kuvajtu čak i prodao značajnu količinu. A kad je cijena pala, opet polako počeo skupljati na cijenama 37-39, rezonirajući po ‘svojoj’ standardnoj temi ‘dionice kao opcije’ (npr. ‘postoji šansa da taj posao s BOV-ovima bude kako je najavljeno, postoji šansa da dobiju posao u Kuvajtu itd.; svaka opcija ima neku cijenu po kojoj ju se isplati kupiti).

Ali nakon toga je stiglo tromjesečno izvješće. Pogledajte u njemu, konsolidirani prihodi od oko 125 miliona kuna, uz gubitak od oko 4 miliona kuna, pri čemu je trošak promjene vrijednosti zaliha bio oko 17 mil. kn. Teško za znati što bi to moglo biti, ali kako je sirovina velikim dijelom čelik, kojemu je cijena vrlo volatilna, lako moguće da je to, pogotovo jer je istovremeno ostvaren financijski prihod od skoro 3 miliona kuna (mislim da se Đuro još nije bacio u bankarstvo, pa mi više ‘vuče’ na valutni dobitak, što onda može imati vrijednost sa zalihama). Možda je reverzibilno, a i da nije, jednokratno je (valjda). Znači: dobit bez tog jednokratnog dijela bi bila vjerojatno preko 10 mil. kn.

I onda sam uočio ovo: “…od ožujka će se serijski proizvoditi četiri komada mjesečno i do kraja 2012. ukupno MORH-u isporučiti 126 komada.”, znači krenule su redovite isporuke BOV-ova. To je 4 mjesečno, odnosno 12 kvartalno, a prema javno dostupnim podacima (valjda su pouzdani) je vrijednost posla oko 186 mil. eura za 136 komada, tj. 1,33 mil. eura po komadu. I po mom sudu, dodatna potvrda toga je veliki prihod u prvom kvartalu, samo zato je mogao biti tako velik. To znači oko 120 mil. kn prihoda kvartalno! (Nije jasno koliko od toga ide Patriji, koliko Đuri, ali to ne može biti jako loše za Đuru, opet se vraćam na P&L u Q1 – mozaik teorija je jako važna stvar kod ovakvih stvari).

Vagoni su napokon ugovoreni, ako dobro razumijem tih 100 je oko 9 mil. eura. Ovaj izvozni posao nije velik, ali pokazuje da tržišne komptencije i konkurentnost nisu zakržljale. Ta dva zajedno su oko 10,2 mil. eura, tj. oko 75 mil. kn. Ovoga ranije nisam bio ni uočio: ĐĐ Specijalna vozila dobila 9 mil. eura vrijedan posao, od čega trećina u 2011. Znači, ukupno je to nekih 100 miliona kuna ugovorenih od vagona u 2011.

O poslu spremnika za Janaf se pisalo da su nešto oko 200 miliona kuna. (Žalbeni postupak u toku, ali pretpostavimo da će ĐĐ to ipak dobiti).

Ukupno dakle govorimo o već sda dogovorenim poslovima od oko 780 mil. kn poslova za 2011. Naravno, mora biti i drugih poslova, recimo da ih ima samo 120 mil. kn. To je 900 (okruglo). Uočite da je do sada najveći prihod bio u 2008., s 923 mil kn konsolidirano, ali tada se još konsolidirao i DDJM koji je imao te godine 380 mil. prihoda. (kako je DDJH imao oko 2/3 DDJM-a, stvarni prihodi, bez ‘manjinskih prihoda’ ako mogu koristiti taj nepostojeći pojam, ali ilustracije radi) bi bili oko 923-380+2/3*380 = oko 800 mil. kn. DDJH je te godine poslovao oko 0 jer je svih 2,5 mil. kn došlo od DDJM (što ujedno pokazuje da DDJM nije bio baš nešto naročito profitabilan).

Profitabilnost. Kao što rekoh, možda DDJM nikad nije ni bila tako profitabilna, pa je bilo jako lukavo prodati ju i od te akumulacije financirati fiksne troškove i razvoj. A ako dobro razumijem, vojna industrija je vrlo vrlo profitabilna, potpuno drugi raspon marži. Znači, uvjeren sam da bi sada trebao doći niz prilično pozitivnih kvartala, čak i bez novih poslova.

Znači, imamo osnova govoriti o možda 900 miliona kuna prihoda i fwd-looking dobit (bez Q1, odnosno s Q1 ako oduzmemo jednokratni trošak koji sam spominjao) od 60-80 mil. kn. To bi značilo da je na cijenama na kojima sam ga počeo već ‘nesuptilno’ skupljati (daj što ima) značilo fwd-looking P/S 0,17 i P/E oko 2.

Ne zaboravite ni Life Cycle Support. Pogledajte i ovo: http://www.tportal.hr/biznis/gospodarstvo/68528/U-Slavonskom-Brodu-razvijaju-vagone-za-trziste-EU.html .

Jasno, tu su i veliki jokeri (ne onaj od Keruma), moguće ugovaranje posla s BOV-ovima i negdje drugdje, ovaj krovni ugovor nije baš bez veze. Ili posao s obnovom tenkova. U tom slučaju sve postaje valuacijski naprosto apsurdno (sjetite se: dionica kao opcija).

Eto, nadam se da sam objasnio svoje rezoniranje oko DDJH. Ukupno, mislim da je ovo rijetko viđena priča potpunog game changera za neku dionicu. I to ovako depremiranom tržištu može uznačiti da je dionica bila višestruko kažnjena (čak i zanemarena).

Ali kao što vidite, ovo je jedna vrlo priprosta i površna ‘analiza’. Zaista loše, pogotovo što nisam ovo predvidio već u onom valu kad sam nešto prodavao. Ali pitam se, kakvo je to tržište, kad ja moram biti netko tko prvi vidio ovo, kakvi analitičari rade u fondovima … ali i s druge strane, kakve sve prilike čekaju racionalne investitore?

Ali zato: kad cijena krene rasti, mnogi će govoriti ‘ne može to dalje, prviše je raslo’ jer neće razumjeti razloge rasta. Ili će početi negativna kampanja na forumu Poslovnog itd.

28 odgovora na “DDJH

  1. “…trošak promjene vrijednosti zaliha bio oko 17 mil. kn. Teško za znati što bi to moglo biti, ali kako je sirovina velikim dijelom čelik, kojemu je cijena vrlo volatilna, lako moguće da je to…”
    Promjena zaliha je vrijednost nedovršene proizvodnje.
    Hmmm, kako da kažem: financijska vrijednost utrošenog materijala od kojeg još nije stvoren gotovi proizvod, nego je na datum izvještaja to još uvijek proizvodnja u toku.
    Ili: sa skladišta je materijal otišao u proizvodnju (računovodstveno je stvoren trošak) ali nije dovršen (pa se računovodstveno trošak iskazuje kao promjena zaliha)

    • Može biti ovako ili onako. Može biti i gotov proizvod koji je ugovoren po jednoj cijeni, nije još isporučen, a cijena sirovini je narasla u međuvremenu. Može biti stvar revalorizacije zaliha (ako se radi ‘mark to market’), može biti svašta. Ono što ne znamo (barem ja ne znam) na koju se konkretno stvar odnosi.

      • Ne, samo je jedno objašnjenje: nedovršena proizvodnja :-). Možda sam se uhvatio sitnice, ali nikakva promjena cijene sirovine, niti revalorizacija. Jednostavno se radi o HR prikazu RDiG, dok kod “međunarodnih” PL nema te pozicije, ona je bilančna. Odnosno tih M16,6 se treba nalaziti redak ispod, zbrojeno sa M82,1.

  2. Što mislite o PTKM, tj. sama promjena tržišno povoljnijeg dobavljača kako će utjecati na cijenu dionice PTKM! Hvala na svakome dobronamjernom odgovoru!

    • Pisao sam više puta da mislim da je to ‘game changer’ za PTKM. I nije samo varijatna u promjeni ponuđača, nego i mogući pritisak na postojećeg.

  3. Svaka čast, koja moć prepoznavanja na vrijeme!!!

    • Pa baš bi me zanimalo kad ste vi prepoznali i s kolikim količinama? Možda danas? Ako niste razumjeli, to što sam danas ovo objavio ne znači da sam danas prepoznao. A kao što sam i rekao, jako sam nezadovoljan da sam tako loš, ali što je sa svima onima koji su mi prodavali na 37-50, ili nisu kupovali?

  4. o adpl nit traga ni glasa… možda zato jer konstantno iskrcavate?

    • Ne iskrcavam konstanto. Što vam to znači ‘iskrcavati’, možete pojasniti? Imate nešto protiv ADPL? Evo ja se veselim dividendi. Čak i na one dionice kupljene po 37 kn. U čemu je problem? I moj vam je prijedlog da ne razmišljate previše o tome što ja radim, nemojte se fokusirati na mene. Pogledajte dionice, FI, razmislite itd.

    • A propos. Nećete nikamo doći ako gledate što netko drugi radi, recimo ja. Za dionice se ne vežem emocionalno, svaku ću razmotriti za kupiti i za prodati. Ako prodajem nešto, možda to radim samo zato što mi je tako poraslo, pa prodajem zbog rebalansinga portfelja. A možda prodajem samo nešto što sam kupio i preko mjere kad se netko iskrcavao u panici. A ako kupujem, možda samo zato jer je jako jeftino. Radite tako, koristite svoj mozak, ne impulse s foruma i bit će vam lakše. Naravno, znate vi sve to, nego ste upravo izvrtili jednu uobičajenu figuru s foruma.

      Inače moram reći da je je ovaj Vaš komentar ‘mila majka’ za sve ono što dobijam i ne pustim (besciljne uvrede koji nisu ‘sadržaj’). I ne opterećujem se time, nego ponekad komentiram ne zbog davanja pažnje beskorisnim ‘hrabrim’ iza svoje anonimnosti autorima, nego zato jer mislim da još ima dosta ljudi koji su naivni i na neki način doživljavaju te razne ljude ‘gurue’ s foruma, pa da malo demistificiramo. Dakle, ne sudjelujem u ovakvim raspravama emocionalno nego iz pokušaja prosvjetiteljstva.

      Znate što: negativno je loše. Evo kao lijek zbilja preporučam pogledati Labuđe jezero.

  5. hvala na odgovoru!
    iskrcavanje-svaka količina veća od prosječne.
    prodajete od kada ste objavili “adpl god dana kasnije”. Hehe ne fokusiram se na vas, nego radim kontra- vi prodajete ja kupujem.
    nemojte shvatiti ovo kao zlonamjerno, više kao zezancija.
    Lijep pozdrav

    • Poštovani, znate li Vi točno na kojim računima imam i koliko ukupno dionica ADPL? Inače se nemam namjeru upuštati u diskusiju kad što kupujem, kad prodajem, ovo je moj blog, ali ne ‘investicijski log’. Tako da je možda ovo dobar povod da unaprijed kažem, kako ne bi čitaoci mislili da nešto skrivam, da više neću davati odgovore na upite oko moje kupnje / prodaje.

      p.s. Znači Vi ste moj kontrarijanac, prodavali mi ADPL na 37, 50, 70, 90, 105? Hvala!

    • p.s. Ovakve komentare ubuduće neću ni puštati jer su često u formi ‘konstatacije’, pa čak i ako ne odgovorim, ispada da se slažem. g. berno, je li to u redu, što mislite?

  6. Iako se ja pitam “a što dalje” (kada se odrade svi danas ugovoreni/najavljeni poslovi), obzirom na cijenu… čini mi se da je puno toga dozvoljeno dalje. Da, neke dionice su ponekad stvarno “opcije”. Sviđa mi se taj koncept :)

    Zašto to ne vide “analitičari koje rade u fodnovima”?

    Možda samo zato što su lijeni, kao ja, koji pola ovoga što ste ovdje ispričali nisam bio svjestan. Jednostavno nisam pratio. A “value” priče su obično takve, one koje “nitko ne prati”. I Graham je to baš tako opisivao, “nepopularne kompanije”, koje iz bilo kojeg razloga jednostavno nikoga ne zanimaju… pa se zato i dogode svakakve bezvene cijene, posebice u turn-around situaciji gdje stvar ispadne i sasvim komična.

    • ALI TO JE NJIHOV POSAO!!!

      • Ono “naše” tipično – sjedit u nekoj “fotelji”, i ne raditi svoj posao… Valjda su slabi mehanizmi kontrole/ocjene rezultata njihovog rada pa im uglavnom još nitko uspio dati do znanja da svoj posao ne rade ili ne rade dobro. Čast izuzecima (vjerujem da neki ipak rade profesionalno).

  7. Poštovani,

    Je li istina da Ste Vi DDJH kupovali podosta i na 90 kn i skuplje i Vaš je stvarni cilj iskoristiti sada ovih par nabrojanih poslova i jakim nalozima te konstantnim dokupljivanjem – smanjiti svoj prosjek i istovremeno dići cijenu dionice , ne bi li nekako dostigli svoj prosjek te ponešto i zaradili ?

    I drugo pitanje – govorite o nekoj “negativnoj propagandi DDJH na poslovnom”. Recimo da te Vaša reakcija nije pomalo paranoična – kako to da se onda ovdje ni pod razno ne spominju dugovanja od 400 000 000 kuna i preneseni gubici od 70 000 000 Kn ?? Može li se onda govoriti o “pozitivnoj propagandi DDJH” na ovom ovdje blogu ?

    Zahvaljujem

    • Poštovani, hvala na javljanju.

      1. Istina je, kupovao sam svojevremeno dionice i skuplje.

      2. Moj stvarni cilj nije “iskoristiti sada ovih par nabrojanih poslova i jakim nalozima te konstantnim dokupljivanjem – smanjiti svoj prosjek i istovremeno dići cijenu dionice , ne bi li nekako dostigli svoj prosjek te ponešto i zaradili”. Mogao bih i duže o ovome, ali siguran sam da ćete razumjeti kako je i ovo dovoljno dugačak odgovor i preko očekivane pristojnosti s obzirom na Vašu anonimnost.

      3. Moj investicijska strategija, ni taktika NIKADA ne uzima u obzir ‘prosječnu cijenu’. Smatram da je to iznimno bedast pristup, osim možda u slučaju nekih investicijskih fondova, gdje je to možda oportuno s obzirom na birokratska pravila igre. Recimo, nekom fond manageru se može zatresti fotelja ako nešto prodaje ‘ispod nabave prosječne cijene’ i slično.

      4. Ne govorim o negativnoj kampanji konkretno za DDJH, iako sam ga naveo u ovom kontekstu kao primjer. Govorim o paradigmi negativnih kampanja na Poslovnom, nemoguće da niste to uočili kao jednu od ključnih paradigmi, posebno vezano uz neke dionice gdje sam ja izloženiji (ADPL, KORF) – pa postojali su čak i specijalni ‘korisnici’ kreirani u tu svrhu (malo se primirili kad su shvatili da nisu tako anonimni kako su u početku mislili).

      5. Što se tiče DDJH, na početku sam napisao da ovo nije temeljita financijska analiza. Govorio sam o ključnim elementima koji su ‘game changer’. I siguran sam da je to neka dodana vrijednost, jer je očito da većina investitora to nije percipirala. Bilanca, koju spominjete je svakome dostupna i nije game changer. Također, treba znati čitati bilancu. Znači, za početak morate razumejti da postoje ‘aktiva’ i ‘pasiva’. U pasivi se nalaze dioničarska imovina (equity) i dug. Kao što znamo, ĐĐ je imao gubitke i stoga mu je equity smanjen (ima negativnu stavku o kojoj govorite). Svejedno, knjigovodstvena vrijednost mu je i dalje (kad se uzmu u obzir i taj odbitak) preko 78 kuna po dionici (Izvor: MojeDionice). Također, kao i svak tvrtka ima dug. Kao što ste primjetili, ukupni dug je bio preko 400 miliona kuna (oko 437 mil. kn). Istovremeno, kratkoročna imovina je (na kraju Q1 2011) bila oko 480 mil. kn.

      Znači (kao što znate), to su Vam neki (elementarni!) elementi. Nisam razumio točno funkciju ove stilske figure ‘ni pod razno’.

      Ako smatrate da moj tekst nije neka dodana vrijednost, naprosto ste ga mogli zaobići, obratite se svom brokeru za kvalitetniju i pravovremeniju analizu te možebitno i procjenu vrijednosti.

      6. I na koncu, imam savjet, iako ga niste tražili :)

      Kod nas, u Lijepoj našoj, prevladavaju neki tipovi ulagaštva, uglavnom iracionalni, a jedan od dominantnih je kroz teoriju zavjere, gledanja dionice kroz nečiju manipulaciju, tzv. ‘drukanje’ (kako kažu forumaši) i slično.

      Postoji i drugi pristup, racionalni. Recimo, zaboravite na trenutak hoću li ja zaraditi ili izgubiti na dionici. Zaboravite da li je cijena jučer bila 50 ili 150 kuna. Neka Vas ne vodi zavist ili povijest.

      Nego, ako želite raditi stock picking (umjesto ulaganja u indeksni fond), analizirajte kompaniju. Evo recimo, što se tiče DDJH. Pogledajte što se tiče računa dobiti i gubitka da li ovo stoji što sam gore ‘istražio’ (a kladio bih se da sam objedinio te očite informacije, iako jako loše, ipak na način koji mnogima dodaje vrijednost). Proučite bilancu, a prije toga naučite osnovne stvari o njoj. I pomislite je li ovo gore vjerodostojno ili vjerojatno, te koje su vjerojatnosti i koja su (matematički rečeno) očekivanja. Ako ustanovite da možete očekivati u Q2 recimo prihod od 200 mil. kn uz očekivanu dobit od recimo 20 mil. kn, zamislite da li je to reprezentativan kvartal. I zamislite – bez obzira hoću li upravo ja zaraditi ili izgubite, zamislite da me nema – želite li imati srazmjeran udjel u toj firmi po nekoj cijeni i koja je to cijena. (Tako ja otprilike radim).

    • p.s. I istina je kako kaže ovaj komentator na forumu Poslovnog http://www.poslovni.hr/forum/ddjh-duro-dakovic-holding-dd-1058-pg1797.aspx#post1173433.

      Uglavnom ulažem u dionice gdje vidim velik potencijal, recimo 100%. Ne smatram da u hrvatskim uvjetima vrijedi trčati za nečim od 20%. To ne znači da u svakom trenutku vidim u svakoj dionici u kojoj jesam potencijal od 100% (iako sam i dalje voljno u njoj).

      Naravno, neke dionice ne samo da neće ostvariti ovo, štoviše, neke će i izgubit na vrijednosti. Ali to mi je nit vodilja. Sutra ću malo opširnije o tome.

  8. Napomena: ‘Ispravak’ koji to i nije (ali da ne bi bilo nedoumica). NAKON objave ovog posta jesam kupovao dioinicu DDJH (do trenutka objave nisam, kako sam i napisao).

    • @nbakic, predlazem vam da editirate post, po mogucnosti na pocetku, da ne bi bilo, da objavljujete ispravak na nevidljivom mjestu. :) Inace nije mi bas lijepo vidjeti neke komentare, ali u neku ruku moram biti razuman i reci da nisam nikada prije citao ovaj blog i da vidim ovakav tekst da bih tada mislio da je ovo pump’n’dump. :)

  9. Poštovani,
    Hvala Vam na iscrpnom objašnjenju!

    Nemojte se osvrtati na likove koji su tu samo da bi provocirali (neka im bude, ne vrijedi DDJH ni 30 kn)!!!

    Što se mene osobno tiče, vjerujem da dionica ima još golemi potencijal rasta. Naravno da bi sad uprava trebala iskoristiti šansu koja joj se pruža(vojna industrija), da dogovori još neke konkretne poslove(Patria, tenkovi) te naravno samim time zakorači na veliko tržište vojne industrije.

    Što se tiče izgradnje spremnika za Janaf, prije objave da su dobili posao, ja osobno nisam računao da to oni odrade.

    Vagoni- vidljivo je da se tržište transporta oporavilo, narudžbe od 10,4 mil. eura za stranog partnera, plus vagoni za Hž, šta reći, lijepo…

    Imam pitaje:
    Kako bi Đuro mogao iskoristiti offset koji je Patria dužna odraditi od ugovora za oklopna vozila. Mora li to biti vezano za njega, ili …!?

    Zahvaljujem.

    P.S. Imam dionice DDJH-R-A

    • Imam pitaje:
      Kako bi Đuro mogao iskoristiti offset koji je Patria dužna odraditi od ugovora za oklopna vozila. Mora li to biti vezano za njega, ili …!?

      Poštovani,
      ukratko, ne.

  10. Dionice DDJH vrijedi puno, ROE – ROA + stan. dev. 45% = 125 kn

    • Hvala. Naslušao sam se ovakvih komentara na ADPL, KORF i raznim drugim dionicama. Fakat, zanima me što Vas nagoni da ovako ‘komentirate’ umjesto otvorite svoj blog ili tako nešto?

  11. Ja osobno mislim da je njihova sansa proizvodnja vagona za strana trzista, po tome su poznati, sto potvrdjuju nove narudzbe od stranaca u tom segmentu, ulaganje u Specijalna vozila od prodaje DDJM-a, jednom mi je Stipetic rekao da su najveci kupci vagona na zapadu lizing kompanije, zanimljivo, zar ne ? Ima smisla, prije ce DDJH prodat vagone i na tome gradit posao i ime, nego Koncar tramvaje u konkurenciji sa Simensom i slicnima. Mozda i grijesim, ali meni to ima smisla. Uz to realne sanse su da zajedno sa Patriom potpisu ugovore sa Makedoncima u programu izrade BOV-a…

    kPrivatizacija DDJH ? Oni koji vode kompaniju Kazu da sada nije dobro vrijeme, mene zanima ako netko od Vas zna sto je obecano gsp Luksicu kada je on ulazio u DDJH, naime onaj pod broj 4 su oni. No sa druge strane, puno je vremena proslo od kada su oni usli, i pitanje dali su ti dogovori jos na snazi. Naravno to nema veze sa poslovanjem i fundamentima DDJH sto i je tema ovog bloga, ali mozda nekom bude od koristi.

  12. Pingback: DDJH rezultati | Eclectica

Odgovorite!

